BRATISLAVA - Slovensko ponúkne kórejskej automobilke Kia, ktorá je súčasťou koncernu Hyundai, približne rovnakú pomoc ako francúzskemu koncernu PSA Peugeot Citroen. Ak teda Kia postaví svoj závod v Žiline, môže rátať so stimulmi v objeme zhruba sedem miliárd korún. Budú mať podobu priamych dotácií, podpory pri zamestnávaní ľudí a ich rekvalifikácii.
„Ponúkame všetky úniou povolené stimuly. S daňovými prázdninami sa však zatiaľ nepočíta," povedal minister hospodárstva Pavol Rusko, ktorý je zodpovedný za rokovania s Kórejčanmi. Presnú výšku a štruktúru štátnej pomoci slovenskí predstavitelia odmietli zverejniť, aby nedali návod konkurenčnému Poľsku. „Predpokladám, že tak ako my aj Poliaci využijú hornú hranicu na investičné stimuly. Tá je Európskou úniou povolená na 15 percent z výšky investície," povedal Rusko. Ak sa bude objem investícií zvyšovať, vzrastie i štátna pomoc. „Toľko však máme," dodal Rusko s tým, že príchod automobilky by nemal ohroziť limit štátnych výdavkov.
Ďalšiu pomoc predstaviteľom koncernu ponúkal vo štvrtok primátor Žiliny Ján Slota. „Myslím si, že sme im ponúkli všetko, čo sme mohli. Ponuky prijali dosť kladne," povedal Slota. Ak by Kia vyrábala v Žiline, môže podľa neho rátať s „uzavretým mestečkom, malou poliklinikou, špeciálnymi podmienkami v škôlkach a na základných školách. Devízou Žiliny je podľa Slotu aj letisko v Hričove, do ktorého plánuje investovať 100 miliónov korún.
Minister Rusko si nemyslí, že nevýhodou Slovenska v porovnaní s Poľskom by mohlo byť slabšie medzinárodnopolitické postavenie krajiny a menší domáci trh. „To by bolo dôležité, keby automobilka Kia chcela vyrábať iba pre tuzemský trh, a nie pre celoeurópsky, ako plánuje," myslí si. Rozhodujúce budú podľa Ruska skôr osobné kontakty. (tc, wm)
Čo ponúka Poľsko?
* väčšiu politickú váhu v EÚ v porovnaní so Slovenskom,
* 19-percentnú daň z firemných ziskov a dividend,
* investičné stimuly v podobe nižších lokálnych daní, odvodov z majetku a finančných dotácií k tréningovým programom a tvorbe nových pracovných miest a aj zlepšenie dopravnej infraštruktúry za pomoci fondov EÚ. Hodnota stimulov sa pohybuje podľa rôznych zdrojov v prepočte od 4 do 10 miliárd Sk,
* v porovnaní so Slovenskom má väčší vnútorný trh, počet obyvateľov 38,6 milióna,
* Hyundai má vo Varšave divíziu predaja a marketingu pre strednú a východnú Európu,
* priamy prístup k moru.
Čo ponúka Slovensko?
* od mája členstvo v EÚ,
* 19-percentnú daň z firemných ziskov a nulovú daň z dividend,
* investičné stimuly v objeme 7 miliárd Sk, čo je porovnateľné s pomocou pre PSA,
* nižšie náklady na pracovnú silu a vyššiu produktivitu práce v porovnaní s Poľskom,
* výhodnú geografickú polohu z hľadiska subdodávateľov,
* dobudovanie diaľnice do Žiliny do jari 2007,
* primátor Žiliny Ján Slota sľubuje postaviť pre kórejské rodiny mestečko s poliklinikou, škôlkou a základnou školou, dobudovanie letiska v Hričove.
Hyundai a Kia
Kórejská automobilka Kia sa v roku 1998 dostala do finančných problémov a jej dlhy dosiahli takmer 10 miliárd dolárov. Jej najväčší veritelia spolu s vládou uvalili na firmu nútenú správu a vyzvali investorov na predloženie ponuky na jej prevzatie. Do tendra sa zapojili významné svetové koncerny ako Samsung, Daewoo Motor, Ford, Hyundai. Víťazom súťaže o 51 percent akcií Kia sa napokon stal juhokórejský Hyundai. Okrem toho, že zaplatil 950 miliónov dolárov, pripravil aj plány na ozdravenie spoločnosti.
Hyundai Automobile Group
- značky Hyundai, Kia
- ročná produkcia viac ako 3 milióny - Hyundai 2,15 milióna (plán 2004), Kia viac ako 1 milión (2003)
- najvýznamnejšie závody vo svete Kórea, USA, Turecko, Čína, Thajsko
- plánovaná produkcia 300-tisíc ročne
- stredoeurópskeho závodu 1,5 miliardy USD investícia do nového závodu (48 miliárd SKK)
- predpokladaný počet zamestnancov nového závodu 3,5-tisíca
- model vyrábaný v novom závode pravdepodobne Kia Picanto
Trendy
Kia Motors zaznamenala najrýchlejší rast predaja (o 49 percent) v krajinách EÚ zo všetkých automobiliek Spoločnosť Hyundai oznámila, že tento rok zníži objem investícií o pätinu.
Automobilky na Slovensku
PSA Peugeot Citroen
- značky Peugeot, Citroen
- ročná produkcia 3,29 milóna (2003)
- závody vo svete Aulnay, Paríž (Francúzsko), Porto Real (Brazília), Buenos Aires (Argentína), Wuhan (Čína), Kolín (ČR), Trnava (SR)
- plánovaná produkcia závodu 300-tisíc ročne v Trnave
- investícia do nového závodu 700 miliónov EUR (29 miliárd SKK)
- predpokladaný počet 3-tisíc zamestnancov nového závodu
- model vyrábaný na Slovensku pravdepodobne malý Citroen (platforma 1) trendy predaj áut 2. najväčšej európskej automobilky vlani stúpol o 0,6 percenta
Trhový podiel v západnej Európe tvoril vlani 15,4 percenta, vo východnej Európe 12,7 percenta a vo svete 5,8 percenta.
Volkswagen
- značky Volkswagen, Škoda, Audi, Seat,
- Bugatti, Lamborghiny, Bentley
- ročná produkcia viac ako 5 miliónov (2003)
- najvýznamnejšie závody Česko, Nemecko, Belgicko,
- vo svete Bosna-Hercegovina, Veľká Británia, Taliansko, Poľsko, Portugalsko, Španielsko,Maďarsko, Slovensko, Mexiko, Brazília, Argentína, Nemecko, Čína, India, Južná Afrika,
- produkcia na Slovensku 280-tisíc (2003)
- investície na Slovensku viac ako 1,3 miliardy EUR (53 miliárd SKK)
- počet zamestnancov v SR 9 295 (september 2003)
- model vyrábaný na Slovensku VW Touareg, VW Golf, VW Polo, VW Bora 4 Motion Seat Ibiza (plánuje sa Audi Pikes Peak)
- trendy spoločnosť odhadla, že sa vlani jej zisk znížil vinou slabého dopytu približne o polovicu
Koncern očakáva tento rok návrat k rekordným ziskom na úrovni 5,4 miliardy eur, spolieha sa pritom na úspech nového Golfu.
Najpredávanejšie značky na Slovensku
Značka | počet registrácií za rok 2003 |
1. Škoda | 25 066 |
2. Volkswagen | 4547 |
3. Renault | 4329 |
4. Peugeot | 3878 |
5. Opel | 3097 |
6. Citroen | 2557 |
7. Seat | 2216 |
8. Fiat | 2068 |
9. Toyota | 1402 |
10. Deewoo | 1083 |
11. Hyundai | 939 |
27. Kia | 31 |
Zdroj: Združenie automobilového priemyslu